Stap 2. Het invullen van je kosten

Om te berekenen hoeveel geld jouw bedrijf nodig heeft in een jaar. Moet je o.a. weten wat je uitgaven gaan zijn. 

Breng je uitgaven in beeld 

Je hebt verschillende uitgaven. 

1. Uitgaven die je precies weet en op welk moment je ze moet betalen.
    (vaste periodieke kosten)
2. Uitgaven die je niet precies weet, maar wel dat ze periodiek terugkomen
    (variabele kosten)
3. Uitgaven die je niet precies weet, en ook niet wanneer ze zullen komen, 
    maar wel dat ze gaan komen (variabele kosten)

Om een goed beeld te krijgen van je uitgaven kijk je naar je winst en verliesrekening van vorig jaar en het huidige jaar. Als die niet bij is of je het niet snapt. Loop dat je bankafschriften van minimaal het afgelopen half jaar door. 

Noteer alle uitgaven

Het klinkt kinderachtig. Maar noteer al je uitgaven op de volgende manier:

1. Type uitgave. (zie hierboven type 1, 2 of 3)
2. Het bedrag
3. Datum van incasso/betaling als het een periodieke vaste uitgave is

Tel van elk onderdeel alles bij elkaar op. En vul vervolgens in Fineezy de vaste- en variabele kosten in.

💡Heb je ook inkoop? Bepaal dan wat dit totaal was vorig jaar en 
    het gemiddelde van afgelopen periode. Schat in wat je dit jaar verwacht aan totale inkoop
    en tel dit op bij je variabele kosten.

💡Tip: check gelijk welke uitgaven onnodig zijn en zet ze stop

Investeringen en onvoorziene kosten

Wanneer je van plan bent dit jaar, of een ander moment, een investering te doen. (Denk aan een laptop, apparatuur, sommige software, auto etc.) Dan wil je hiervoor reserveren. Wat is het bedrag van de investering en op welk moment wil je die doen? Bepaal het bedrag dat je dit jaar hiervoor opzij wilt zetten. Vul dit bedrag in.

Onvoorziene kosten

Er komt altijd iets onverwachts op ons pad. Iets dat kapot gaag, onverwachts onderhoud, ziekte, prijzen die hoger worden. etc. Wil je hier rekening mee houden, vul dan een bedrag in wat je wilt gaan reserveren.